Selezione per una posizione biennale (assegno di ricerca) presso il CISE – progetto POSTGEN (scadenza 22 gennaio)

Da oggi è online il bando per una posizione biennale di assegno di ricerca presso il CISE all’interno del progetto POSTGEN – Generational gap and post-ideological politics in Italy (https://postgen.org/). Il progetto POSTGEN, finanziato con fondi PRIN del Ministero dell’Università e della Ricerca, vede l’unità LUISS cooordinatrice nazionale del progetto (Principal Investigator: Lorenzo De Sio) e coinvolge unità delle Università di Milano Statale, Bologna e Pavia. Il progetto è fortemente innovativo su vari aspetti, dal framework teorico alla raccolta e analisi dei dati, che combina interviste qualitative etnografiche, survey basate su questionario, analisi dei social media mediante algoritmi (vedi descrizione di seguito, oppure direttamente https://postgen.org/ ).

La figura che cerchiamo (i dettagli nel bando – vedi PDF di seguito) si occuperà dell’analisi quantitativa dei social media anche mediante algoritmi, quindi un punto di vantaggio è la familiarità con Python e/o R. Per questo motivo, la selezione è aperta a considerare anche profili con competenze prevalentemente informatiche.

Bando:

Bando assegno POSTGEN “Social Media” (37 download)

Modulo di iscrizione alla procedura di selezione (scadenza: ore 14.00 CET del 22 gennaio 2024):

Il progetto POSTGEN in sintesi:

Background

Recent, disruptive political change in the Western world (Brexit; Trump; challenger parties across Europe; the birth in 2018 Italy of the first “populist” government in Western Europe) has deeply challenged theories of voting behavior and party competition, leading most scholars to broad explanations based on populism and irrational publics.

Recent comparative research (see the ICCP project; see De Sio/Lachat 2020) has shown more specific mechanisms: challenger parties thrive on an ability to mobilize conflict by leveraging issue opportunities across ideological boundaries. This reveals a de-ideologized context, where voters, relying less on traditional ideological alignments, reward innovative post-ideological platforms.

Still, ICCP research only scratched the surface of a possible de-ideologization process, lacking processual focus (and missed the impact of the Covid crisis, potentially leading to further change).

The POSTGEN Project

POSTGEN fills this gap by offering – on the Italian case, lying at the forefront of disruptive political change – an in-depth analysis of the mechanisms and dynamics of possible de-ideologization. It adopts a generation-aware perspective (needed for understanding change) with emphasis on younger generations, and with innovative focus on:

• time: tracing the (memory and) dynamics of the formation of political attitudes (at the individual, generational, and collective level) and their impact on political behavior;
  • meanings associated to different political issues, and the (lack of) overarching ideological organization thereof;
  • non-political actors and influencers, and their increasing influence in an age of crisis of epistemic authorities.