To cite the article:

Trastulli, F., & Mastroianni, L. (2023). What’s new under the sun? A corpus linguistic analysis of the 2022 Italian election campaign themes in party manifestos. Modern Italy, doi: 10.1017/mit.2023.45.

The article, published on Modern Italy, can be accessed here.

Abstract

In this article, we introduce an innovative approach to examining campaign themes in Italy, by performing an original corpus linguistic analysis of the party manifestos related to the crucial 2022 election. Through its systematicity and flexibility, our approach allows us to gauge theory-driven propositions using a large amount of so far unexplored textual data. As anticipated, the 2022 Italian party manifestos are characterised by a somewhat balanced configuration of emphasis across a variety of themes, of which some are more controversial and others more widely shared among voters and parties. Further, we also corroborate that parties primarily focus on those themes that historically fit them best, ideologically and in terms of perceived competence. Lastly, salient ‘issues of the day’ are differently emphasised by Italian parties, which particularly avoid devoting considerable attention to the highly sensitive Russian-Ukrainian war.

Federico Trastulli è assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Scienze Umane dell'Università degli Studi di Verona ed Extended Faculty presso il Dipartimento di Scienze Politiche della LUISS Guido Carli, dove ha conseguito il titolo di dottore di ricerca nel 2023. Collabora alle attività di ricerca del CISE dal 2020 ed è membro di associazioni professionali nazionali e internazionali come SISP, SISE, CES, IPSA. È stato visiting doctoral researcher presso il CEVIPOF di Sciences Po, Parigi. I suoi interessi di ricerca riguardano le varie dimensioni del conflitto politico in Italia e in Europa occidentale sia dal lato dei partiti politici che dal lato del comportamento elettorale, analizzati attraverso una prospettiva multi-metodo. I suoi contributi di ricerca sono stati pubblicati in volumi e in riviste peer-reviewed nazionali e internazionali tra cui Perspectives on Politics, Rivista Italiana di Scienza Politica, Modern Italy, European Politics and Society, Frontiers in Political Science, Italian Journal of Electoral Studies. È membro di comitato editoriale di Quaderni dell’Osservatorio Elettorale/Italian Journal of Electoral Studies (QOE-IJES). Precedentemente si è laureato in Studi Europei alla London School of Economics and Political Science (MSc) e in Scienze Politiche e Relazioni Internazionali alla Sapienza Università di Roma (Laurea triennale). È su X @fedetrastulli.
Laura Mastroianni è dottoranda in Scienze Politiche e Sociali presso Alma Mater Studiorum - Università di Bologna.